„Bliżej natury, bliżej wiedzy” – wycieczki turystyczno – krajoznawcze szansą rozwoju dla młodzieży ze wsi Lubatowa
Bazując na powiedzeniu, które mówi: „Usłyszę – zapomnę, zobaczę – zapamiętam, zrobię – zrozumiem”, Towarzystwo Miłośników Lubatowej realizowało projekt, którego integralną częścią były zajęcia turystyczno-krajoznawczych dla dzieci i młodzieży z Lubatowej. Zajęcia rozpoczęły się w czerwcu i zakończyły we wrześniu. Wycieczki obejmowały następujące miejsca: Bieszczady, Pieniny, Wieliczka, Tatry, Sanok, Solina.
Projekt był realizowany w partnerstwie ze Szkołą Podstawową i Gimnazjum Publicznym imienia Jana Pawła II w Lubatowej. Organizowane wycieczki kierowane były do grupy 70 osób (osobno dla uczniów Szkoły Podstawowej – 35
osób i uczniów Gimnazjum – 35 osób), którzy uczestniczyli w czterech wycieczkach wyjazdowych i rajdzie Nordic Walking. Aby wycieczki przyniosły jak największe rezultaty zarówno poznawcze jak i edukacyjne, każda z nich miała inny charakter. Wycieczki były oprowadzane przez przewodnika, a te zaplanowane w góry wiodły ścieżkami edukacyjnymi lub ciekawymi szlakami turystycznymi. Wycieczki zaplanowano tak, żeby uczestnicy w czasie przejazdów i wędrówek mogli zapoznać się z zabytkami regionu, historycznymi miejscami, jak również formami ochrony przyrody w Polsce.
Określając cele i zadania projektu zakładaliśmy połączenie elementów nauki, zdrowia, kultury w jeden spójny program działania. Ponieważ większość uczestników projektu nie miała ze sobą wcześniej kontaktu pierwsza wycieczka miała charakter integracyjnego pieszego rajdu Nordic Walking połączonego z instruktażem. Pieszy rajd dla uczniów Szkoły Podstawowej zorganizowany został 3 lipca a dla uczniów Gimnazjum 4 lipca. Pierwszy rajd prowadził na szczyt góry
Cergowej (716 m n.p.m.), gdzie na szczycie znajduje się przyrodniczy „Rezerwat Tysiąclecia”. Drugi na górę Przymiarki (626 m n.p.m.) i do uzdrowiska Iwonicz-Zdrój. Uczestnictwo w rajdzie pozwoliło poznać uczestnikom historię swojej
miejscowości, bogaty świat flory i fauny, a także było okazją do nawiązania nowych kontaktów i znajomości. Miejscem docelowym pierwszych wyjazdów były Bieszczady, a w szczególności wyjście szlakiem na połoniny
bieszczadzkie. Wyjazdy zostały zorganizowane w drugim tygodniu lipca. W Bieszczadach rozróżniamy kilka pasm, wśród których znajduje się pasmo połonin, skupiające w sobie Połoninę Wetlińską (1255 m n.p.m.), sąsiadującą z nią Połoninę Caryńską (1297 m n.p.m.), a także najwyższy szczyt polskich Bieszczad – Tarnicę, wznoszącą się na wysokość 1346 m n.p.m. Uczestnicy mogli wybrać jedno z wyżej zaproponowanych miejsc. Sporą część pasma Bieszczadów
obejmuje Bieszczadzki Park Narodowy, który w chwili obecnej zajmuje powierzchnię 29 202 ha – trzeci pod względem wielkości w Polsce.
Miejscem kolejnego wyjazdu były Pieniny. Wyjazdy zostały zorganizowane w trzecim tygodniu lipca. Młodsi uczestnicy rozpoczęli wycieczkę od Czorsztyna, by tam obejrzeć Zamek Czorsztyński i zaporę wodną. Następnie przeszli
Wąwozem Homole, skąd można zdobyć najwyższy szczyt Pienin – Wysoką (1050 m n.p.m.). Młodzież gimnazjalna udała się na szczyt Trzy Korony (982 m n.p.m.), najbardziej efektownego wzniesienia Pienin właściwych. Kolejnym miejscem wycieczek były Tatry, gdzie uczniowie spacerowali po Tatrzańskim Parku Narodowym (Dolina Pięciu Stawów Polskich, Morskie Oka).
Pobyt w Bieszczadach, Pieninach i Tatrach pozwolił uczestnikom przekonać się na własne oczy o różnicach występujących w tych pasmach górskich, a w szczególności poznać budowę geologiczną, florę, faunę, klimat, sieć wodą,
jak również formy ochrony przyrody na tych terenach. We wrześniu uczniowie Gimnazjum zwiedzili kopalnię soli w Wieliczce. Zabytkowa kopalnia soli stanowi jedyny obiekt górniczy na świecie, czynny bez przerwy od średniowiecza do chwili obecnej. Jej oryginalne wyrobiska usytuowane na 9
poziomach sięgających do głębokości 327 m, ilustrują wszystkie etapy rozwoju techniki górniczej w poszczególnych epokach historycznych. Uczniowie Szkoły Podstawowej zwiedzali skansen w Sanoku. Park Etnograficzny w Sanoku
należy do najpiękniejszych muzeów na wolnym powietrzu w Europie. Po wizycie w skansenie uczestnicy wycieczki udadzą się do Soliny by odbyć rejs statkiem po Zalewie Solińskim. W czasie wycieczek młodzież zapoznała się z techniką posługiwania się kompasem, mapą, GPS-em, orientacją w terenie, jak również poszerzyła wiedzę na temat wędrowania po górach i postępowania w czasie nagłych przypadków (skręcenie kostki, skaleczenia, osłabnięcia). Zapoznała się także z techniką wykonywania zdjęć w terenie (wybór obiektu, ustawienie aparatu, zdjęcia panoramiczne). Dobrze wykonane fotografie są ważnym elementem informacji oraz promocji turystyki i krajoznawstwa.
Nad bezpieczeństwem podczas wszystkich wycieczek czuwała wykwalifikowana kadra, składająca się z 4 osób:
kierownika wycieczki oraz trzech opiekunów, posiadających odpowiednie przygotowanie. Swoją pracę prowadzili w formie wolontariatu.
W projekcie zaplanowano także zorganizowanie konkursów dla młodzieży uczestniczącej w projekcie na najciekawsze sprawozdanie i najlepszą prezentację multimedialną z wycieczki. Uczestnicy przygotowali sprawozdania z jednej wybranej wycieczki lub prezentację multimedialną, w której umieścili informację i zdjęcia z miejsc, w których byli. Dzięki konkursom utrwalili sobie w pamięci miejsca cenne turystycznie. Konkursy zostały ogłoszone na początku
realizacji projektu, a rozstrzygnięcie nastąpiło po zakończeniu wyjazdów. Oceny konkursów na podstawie opracowanego regulaminu dokonała komisja konkursowa. Przygotowanie przez uczestników sprawozdań i prezentacji
było okazją do wspomnień, a jednocześnie miało aspekt edukacyjny.
Na zakończenie odbyło się seminarium turystyczno-przyrodnicze z udziałem uczestników projektu, ich rodziców oraz zaproszonych gości. W trakcie spotkania została przedstawiona multimedialna prezentacja podsumowująca realizację
działań projektowych. Wygłoszone zostały dwa wykłady. Pierwszy na temat ekologii i poszanowania przyrody, drugi na temat turystyki i rekreacji ruchowej oraz zdrowego trybu życia. Spotkanie było okazją do przedstawienia wyników
konkursu oraz wręczenia nagród i podziękowań dla wolontariuszy.
Projekt dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego „Fundusz Inicjatyw Obywatelskich”